download webversie , voor lezen op computer of tablet
download printversie , versie als boekje, in afdrukkwaliteit
Er ontstaat een steeds grotere kloof tussen wat het reken-wiskundeonderwijs biedt en wat de maatschappij vraagt. Terwijl de rol van rekenen-wiskunde in de maatschappij door computerisering en informatisering in hoog tempo verandert en steeds meer reken-wiskundige taken door computers worden overgenomen, werken deze veranderingen nauwelijks door in het reken-wiskundeonderwijs.
De werkgroep Wiskunde voor Morgen heeft een voorstel geschreven voor het aanpassen van de doelen van het funderend onderwijs (po, vmbo en onderbouw havo/vwo). De notitie is bedoeld als katalysator voor een brede discussie over reken-wiskundeonderwijs dat leerlingen voorbereidt op participatie in de maatschappij van nu en morgen.
Bij de tweede druk
De viering van het 100-jarig bestaan van de Nederlandse Verenging van Wiskundeleraren was een goede reden voor een herdruk van deze brochure. De razendsnelle technologische veranderingen vragen om een fundamentele discussie over de kennis en vaardigheden die leerlingen nodig hebben. Deze brochure van de werkgroep Wiskunde voor Morgen is bedoeld als een aanzet voor zo’n discussie.
Sinds de oorspronkelijke publicatie in 2020 zijn er in het buitenland verschillende projecten uitgevoerd rond de vraag welke wiskundekennis nodig is. We noemen er drie.
In het Verenigd Koninkrijk is onlangs het Mathematical Futures programme afgesloten, een groot opgezet project van de Royal Society. Dit richtte zich op de volgende vragen: ‘What mathematical competencies will be needed for citizens and society to thrive in the future?’ en ‘How should education systems develop these mathematical competencies?’ De Royal Society gaat ervan uit dat er een periode van 10-15 jaar nodig zal zijn om de hervorming volledig door te voeren.
Het Center for Curriculum Redesign (CCR) in de VS ontwikkelde vanuit dezelfde vragen de Modern Mathematics Global Standards, Standards for a Mathematically Literate Society. Een team van experts heeft hier vier jaar aan gewerkt. Dit leidde tot Standards voor reken-wiskundeonderwijs aan 4 tot 15-jarigen, die zijn uitgewerkt tot op het niveau van zogeheten ‘learning progressions’. Elke learning progression beschrijft een leerroute voor een bepaald onderwerp.
Het Computer-based Math project ontwikkelt een nieuw curriculum vanuit het startpunt dat we berekeningen voortaan door computers laten uitvoeren. Dit leidt tot compleet ander wiskundeonderwijs. In Computer-based Math wordt wiskunde geherdefinieerd als een vak dat kan functioneren als een ankerpunt voor computational thinking in alle vakken. Er zijn inmiddels 50 units ontwikkeld, met projecten rond tal van onderwerpen. Steeds gaat het om het oplossen van problemen in de werkelijkheid buiten school.
De genoemde projecten hebben geleid tot een discussie over hoe we leerlingen adequaat voorbereiden op de toekomst. Zo’n discussie moet ook in ons land gevoerd gaan worden.