Kuster et al. (2019) Kenmerken van Inquiry-Oriented Instruction

Een internationaal perspectief op reken- en wiskundeonderwijs Nr 7;

Er is in de serie ‘Internationaal perspectief’ een bijdrage gepubliceerd over Kuster et al (2019), ‘The Inquiry-Oriented Instruction Measure’. Dit artikel handelt over interactief, probleem-georiënteerd reken-wiskundeonderwijs, waarin de leerlingen, via het oplossen van goed gekozen problemen en het discussiëren over oplossingen, zelf reken-wiskundige kennis en inzichten ontwikkelen. Kuster cum suis gebruiken voor dergelijk onderwijs de term ‘Inquiry Oriented Instruction’.

De rol van de docent is binnen dit onderwijs cruciaal, want hij of zij moet het leerproces op een indirecte manier sturen. Hoe de docent dit zou moeten doen, is door Kustner cum suis uitgewerkt in een observatie-instrument. Daarmee geven ze ook een operationalisatie van wat er in Inquiry-Oriented Instruction van de docent wordt verwacht.

download pdf

Ga naar de pagina