In de de internationale literatuur op het gebied van het reken- en wiskundeonderwijs staat het specifieke karakter van rekenen en wiskunde centraal. Deze literatuur laat zien dat dit vak heel specifieke eisen stelt aan het onderwijs. In deze reeks wil de werkgroep Wiskunde voor Morgen dit internationale perspectief voor het voetlicht brengen aan de hand van toonaangevende internationale artikelen. Daartoe is een serie notities gestart, waarin deze artikelen worden besproken. We verwachten dat deze serie ook informatief kan zijn voor degenen die al redelijk zijn ingevoerd in de internationale vakdidactische literatuur.
Inmiddels zijn zes notities beschikbaar:
- Een internationaal perspectief op reken- en wiskundeonderwijs Nr. 1,over Sfard (1991), ‘On the dual nature of mathematical conceptions: Reflections on processes and objects as different sides of the same coin.’ Zij bespreekt het proces- en het objectkarakter van wiskundige concepten. download pdf
- Een internationaal perspectief op reken- en wiskundeonderwijs Nr. 2, over Gray en Tall (1994), Duality, ambiguity, and flexibility: A ‘proceptual’ view of simple arithmetic. Zij bespreken hetzelfde thema als Sfard, maar haar artikel is algemeen van aard, terwijl Gray en Tall uitgebreid in op een concreet voorbeeld. download pdf
- Een internationaal perspectief op reken- en wiskundeonderwijs Nr. 3 over Skemp (1976). ‘Relational Understanding and Instrumental Understanding.’ Skemp analyseert het begrijpen van wiskunde en formuleert een didactische theorie van dat begrijpen. download pdf
- Een internationaal perspectief op reken- en wiskundeonderwijs Nr. 4, over Simon (1995). ‘Reconstructing mathematics pedagogy from a constructivist perspective.’ Simon analyseert zijn zoeken naar een goede opdracht voor studenten rond het begrip oppervlakte en formuleert het idee van een Hypothetisch Leertraject. download pdf
- Een internationaal perspectief op reken- en wiskundeonderwijs Nr 5, over Schoenfeld (1995). ‘Schoenfeld en wiskundig denken (1992, 2013, 2020). Schoenfelds boodschap is dat het gaat om het wiskundig denken dat leerlingen zich eigen moeten maken, en dat dat belangrijker is dan het oefenen van vaardigheden die ook aan technische hulpmiddelen overgelaten kunnen worden. download pdf
- Een internationaal perspectief op reken- en wiskundeonderwijs Nr 6; over artikelen van Cobb en Yackel (1989 en 1996), waarin zij het ontwikkelen van een model voor het analyseren van de interactie in de wiskundeles bespreken. Kernbegrippen zijn: ‘classroom social norms, ‘socio-mathematical norms’ en ‘mathematical practices’. download pdf